Sivun näyttöjä yhteensä

torstai 29. joulukuuta 2011

NUKKUMISESTA

                  NUKKUMATTI MAAILMALLA

Monet asiat vaikuttavat nukkumiseen, ja osaan voi kaiketi itsekin vaikuttaa ja en tokikaan väheksy unitutkijoiden ja terveydenhuoltohenkilökunnan hyviä ohjeita unettomille. Mikäs sen ihananpaa, kun mennä viileään, hämärään huoneeseen puhtaisiin lakanoihin. Välttää kovaa liikuntaa illalla sekä raskaita aterioita. Tuttuja juttuja siis.
  Mitäpäs sitten, kun nuo konstit on loppuun kulutettu ja unimattia ei kuulu ei näy. Olen jo kauan huomannut, että syitähän pitää olla muitakin ja jotenkin nyt asiat vaan löytävät uusia ulottuvuuksia.
  Minuun vaikuttaa erityisesti kuu. Ja uskon, että moneen muuhunkin vaikutukset ovat samankaltaisia. Varsinkin olen huomannut, että uusi kuu on se hetki, kun minun unenlaatuni muuttuu. Puhun huonon-unen-jaksosta, vaikkakin se on lienee aivan päinvastoin. Nukun itseasiassa erittäin hyvin, mutta vaan lyhyesti 3-6h ja olo on virkeä ja levännyt. Uni taas pitenee, kun kuu on tullut täydeksi ja alkaa pienetä kohti mustaa kuuta.
  Nyt tapahtuu paljon kaikenlaista ja planeetatkin muuttavat asemiaan, on sellaista ilmassa mistä emme aina tiedä ja ehkäpä hyvä ettemme tiedäkään. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää se, että nämä vaihtelut ovat normaaleja ja kuuluvat asiaan.
 Ja miten lohdullista onkaan, kun aloitat puheen omasta "kukkumisesta", niin pian ympärillä on joukko samanlaisia, jotka ovat vertaistukijoita juuri sinulle. Oi, miten olemmekaan rikkaita kaiken tämän epäsäännöllisyyden kanssa, luontoäiti on jälleen kerran viisas - kaikella on syynsä ja aikansa.
  Terkkuja Unimatille!

1 kommentti:

  1. Niinpä, ja niitä tavallisia ohjeita ei aina kannata noudattaa, mikäli ne eivät sovi juuri sinulle tai minulle. Esim. sanotaan usein, että mikäli ei ole nukahtanut 15 minuutin sisällä, pitäisi nousta ja ruveta tekemään jotain, kunnes uneliaisuus tulee. Jos minä olisin noudattanut moista ohjetta, olisin tullut ihan hulluksi. Minä makaan yleensä sängyssä puolesta tunnista noin tuntiin hereillä, ennen kuin saan unen päästä kiinni. Tämä on siis ihan "normaalia". Jos rentoutumisen sijaan tuijottaisin kelloa "voi ei, nyt on jo mennyt 14 minuuttia", enhän minä silloin saisi nukuttua lainkaan...

    VastaaPoista